Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa on useita innovatiivisia oppimisympäristöjä. Tavoitteena onkin kehittää koko koulu FCLab-tilaksi. Toiminnan keskiössä ovat oppimisen vyöhykkeet, joiden määrittelyssä on pyritty tunnistamaan oppimisen kannalta tärkeitä oppimisympäristön ominaisuuksia ja huomioimaan suomalaisen opetussuunnitelman erityispiirteet. Tavoitteena on viedä oppimistilanne sille mahdollisimman otolliseen ympäristöön
Rantakylän normaalikoulu on avoin oppimisympäristö. Koulun rakentamisen lähtökohtana on ollut ”Tulevaisuuden koulu”. Tulevaisuuden koulussa korostuvat teknologia, oppijakeskeisyys, osallisuus, taitopohjaisuus (tulevaisuuden taidot kuten luovuus, vuorovaikutus, yhteistyö, kriittisyys) sekä ilmiöpohjainen oppiminen. FCLab-hankkeen aikana on kehitetty erityisesti tilojen ja pedagogiikan välistä harmoniaa.
FCLab.lukio-hanke on toteuttanut Tulliportin normaalikoulun lukioon opetukseen ja palautumiseen soveltuvan virtuaaliluontoympäristötilan, digitaalisen immersion mahdollistavan monitoimitilan sekä käyttäjien luontosuhdetta ja luovuutta vahvistavia aula- ja käytävätiloja. Hyvinvointiajattelua tukevien toimintamallien, pedagogisten käytäntöjen sekä fyysisten tilojen suunnittelutyössä on mukana koko kouluyhteisö. Viimeisimmät uudistukset liittyvät koulun sydämen (Tuvan) akustiikan parantamiseen.
Tulliportin normaalikoulun alakoulussa on avoin MTMP-tila, jossa opiskelee yksi vuosiluokka neljän opettajan johdolla. Toinen avoin oppimistila on alkuopetuksen Kolmio, joka valmistui syksyllä 2020. Siellä opiskelevat 2. luokkalaiset kolmen opettajan johdolla. Koulun sydämenä toimii oppimaisema, johon on rakennettu tilat tutkimiselle, vaikuttamiselle, syventymiselle, ilmaisemiselle ja luomiselle.