Makerspace och Medialabb för välmående i Vasa övningsskolas gymnasium
FC-lab 1: Nya möjligheter i gamla utrymmen
Under läsåren 2022-2024 har Vasa övningsskolas gymnasium, inom ramen för FCLab-projektet, arbetat med att utveckla ett koncept kring medialabb och ett öppet makerspace för gymnasiestuderande. Projektet, som genomfördes i samarbete med Oulun normaalikoulu och Finlands universitetsfastigheter Ab (SYK), syftade till att omvandla gamla datasalar till moderna lärmiljöer som främjar digitalt lärande och välmående.
För Vasa övningsskolas del kom projektet att omfatta tre huvudsakliga utrymmen: en gammal datasal som omvandlats till ett mångsidigt medialabb, ett mindre verkstadsutrymme i anslutning till skolans bildkonstsal, och ett aulautrymme som byggts om till ett öppet makerspace.
Medialabbet renoverades för att kunna användas för foto, film, VR/XR, musik och dans. Verkstaden utrustades med handverktyg, elektronik, en laserskärare m.m. Aulan har fått 3D-skrivare, vinylskärare och en symaskin. Utrymmena har använts en hel del i anslutning till skolans bildkonstundervisning men studerande har även uppmuntrats att använda utrustningen för egna projekt, vilket har främjat kreativitet och samarbete. Projektet har visat att de nya utrymmena bidrar till ökat välmående bland studerande.
Trots framgångarna återstår utmaningar, såsom att öka användningen av utrymmena och förtydliga rutiner kring acceptabel användning av utrustningen. Projekte och verskamheten fortsätter därför med fokus på att befästa användningen av de nya utrymmena och utveckla pedagogiken kring dem. Nya tekniker, särskilt XR/VR, testas och utvärderas för att stödja undervisningen och välmående.
Studerande har uttryckt att de nya utrymmena ger möjlighet att slappna av och vara kreativa, vilket bidrar till deras välmående. Vi hoppas att verksamheten i utrymmena kan ge möjligheter att inspirera varandra och därigenom skapa en positiv spiral av kreativitet och välmående.
FC-lab 2: Fortsättning och utveckling
FC-lab 2 projektet fortsätter där det förra slutade, med fokus på att ytterligare utveckla skolans lärmiljöer. Ett mindre pianorum, som delvis också fungerat som lager, har omvandlats till en ministudio. I ministudion kan studerande arbeta med poddinspelning, ljud- och videoredigering samt musikskapande. Denna ministudio erbjuder en kreativ och teknisk miljö som kompletterar och bildar en helhet med de befintliga makerspace- och medielabbmiljöerna.
I FC-lab 2 projektet arbetar vi i skolan också med övergången till Abitti 2, i samarbete med ICT-service vid Åbo Akademi. Detta arbete innefattar att hitta lösningar för servrar och nätverk, som passar verksamheten vid Vasa övningsskolas gymnaisum. Under våren 2025 testas Abitti 2 systemet och presenteras för lärarna så de blir bekanta med upplägget i det nya systemet. Målet är att under höstterminen 2025 kunna ta i bruk Abitti 2 i undervisningen och så småningom även i provsituationer.
Inom ramen för FC-lab 2 projektet fortsätter vi dessutom arbetet med att integrera VR och XR i undervisningen, vilket öppnar upp nya möjligheter för interaktivt och immersivt lärande. Detta arbete sker också i samarbete med flera andra samarbetspartners.
Genom att fortsätta utveckla och förbättra skolans lärmiljöer, strävar FC-lab 2 projektet efter att skapa ännu bättre förutsättningar för digitalt lärande men även välmående bland studerande. Målet är att erbjuda en inspirerande och stödjande miljö där studerande kan utforska och utveckla sina kreativa och tekniska färdigheter.