Hankkeessa muutetaan koulun käsityöluokkaa niin, että se paremmin vastaa opetussuunnitelman perusteiden ajatusta, jossa käsityö kuvataan monimateriaalisena ja teknologiaa hyödyntävänä aineena. Tavoitteena on luoda oppimisympäristö, jossa oppijat voivat ennakkoluulottmasti yhdistellä kovia ja pehmeitä materiaaleja, elektroniikkaa, 3D-tulostusta, laserleikkausta ja VR-tekniikkaa. Teknologia tuodaan luonnolliseksi osaksi oppijan käsityöprosessia. Oppimisympäristö myös kannustaa työskentelytapoihin jotka vahvistavat oppijan itseohjautuvuutta ja uteliaisuutta, yritteliäisyyttä ja ideoiden jakamista.
Hankkeen taustalla Makerverkstan-hanke, jossa vuosina 2018-2019 kehitettiin kouluun ns. ”makerspace”. Hankkeesta saadut kokemukset osoittavat, että on tarkoituksenmukaisempaa ja taloudellisesti järkevämpää kehittää jo olemassa olevia käsityön oppimisympäristöjä kuin luoda uusia maker-tiloja. Kehittämällä jo olemassa olevia tiloja, maker-toimina tuodaan selkeämmin osaksi opetusuunnitelman tavoitteita ja luonnolliseksi osaksi koulun arkipäivää. Haluamme myös konkreettisin esimerkein näyttää, miten tekniikkaa voidaan inspiroivalla tavalla integroida osaksi monimateriaalista käsityöainetta. Oppimisympäristön suunnittelusta vastaavat opettajat Lars Broman ja Kasper Hiltunen. Molemmilla opettajilla on laaja kokemus teknologian hyödyntämisestä käsityöoetuksessa. Broman ja Hiltunen toimivat molemmat myös koulun tutor-opettajina.