Lärmiljöprojekt vid Vasa övningsskolas gymnasium
I projektet utvecklas en ny lärmiljö vid Vasa övningsskolas gymnasium med målet att skapa nya kopplingar mellan läroämnen som innefattar bland annat teknologi, formgivning, visualitet, ingenjörskonst, matematiskt naturvetenskapligt innehåll och hantverk (Science – Technology – Engineering – Art – Math, STEAM). Utrymmena uppmuntrar studerande till att utforska och tillämpa matematiska och naturvetenskapliga kunnandet i en lärmiljö som kännetecknas av nyfikenhet, fördomsfrihet, samarbete, nätverkande på jämlika villkor. Undervisningen utgår från hur allt relaterar till varandra, i skolan och i livet. Utöver detta stärks studerandes tekniska färdigheter och erkänsla framförallt för innovativt tänkande. Målsättningen är vidare att utrymmena främjar individuell självuppfyllelse samtidigt som studerande utvecklar ett kritiskt och kreativt tänkande. Verksamheten syftar till att öka intresset för teknik och digitalisering samt material av olika slag.
Utrymmena kommer att skapa en bas och plattform för att introducera till exempel programmering på ett tvärvetenskapligt sätt oberoende förkunskaper. Därför är grundläggande datalogiskt tänkande en viktig del av undervisningen. Centralt är att genom projektet erbjuda både lärare och studerande fortbildning i användandet av verktyg och skapandet av modeller för undervisningen.
Projektet genomförs i samarbete med Oulun normaalikoulu i samråd med Vasas och Uleåborgs FCLab. Planeringen görs tillsammans med hela gymnasiets personal och en studerandegrupp men främst ingår fysik- och bildkonstlärare samt skolans IT-pedagog och IT-instruktör. I processen nyttjas det nationella FCLab-nätverkets kunnande och tidigare erfarenheter.
Lärarstuderande och andra högskolestuderande erbjuds möjligheten att forska inom projektet genom t.ex. magisteruppsatser som berör lärmiljöer men även för att utveckla ämnesövergripande pedagogik och helhetsskapande arbetssätt. Gymnasiet drar också nytta av kompetensen från Experience Lab (ÅA) där det forskas på gränssnittet mellan människan och tekniken med förhoppningen är att kunna ta in mera AI i lärandet framöver.
Kontaktperson vid gymnasiet:
Mats Borgmästars, mats.borgmastars@abo.fi