FCLab lukioverkoston hankekuulumiset: Ensimmäinen tavoite saavutettu

FC Lab lukio -verkoston toiminta on käynnistynyt suunnitellusti, ja ensimmäinen keskeinen tavoite on nyt saavutettu. Jokaisesta mukana olevasta lukiosta on nimetty vähintään yksi hankeopettaja, mikä luo vahvan perustan yhteistyölle ja mahdollistaa tavoitteellisen kehittämistyön. Tämä tukee hankkeen laajempaa tavoitetta: digitaalisen osaamisen kartoittamista, kehittämistä ja levittämistä lukio-opetuksessa.

Verkoston käynnistäminen ja ensimmäiset tapaamiset

Hankkeen toiminta käynnistyi syksyllä eNorssi-seminaarin yhteydessä Tampereella järjestetyssä kickoff-tapaamisessa, jossa määriteltiin verkostoyhteistyön suuntaviivat ja sovittiin käytännön toimintatavoista. Tapaaminen osoitti heti, että verkoston sisällä on vahva yhteinen tahtotila edistää digitaalista pedagogiikkaa ja kehittää uusia toimintamalleja.

Lisäksi osa verkoston jäsenistä osallistui Lontoossa BETT-messujen yhteydessä pidettyihin tapaamisiin, joissa käytiin läpi muun muassa tekoälyn roolia lukio-opetuksessa ja sen mahdollisuuksia opiskelijoiden oppimisprosessien tukemisessa.

Kehittämistyön kokoaminen ja jakaminen

Tällä hetkellä verkostossa työstetään aiempien hankkeiden kehitystyön kokoamista ja jäsentämistä. Tarkoituksena on tunnistaa jo hyväksi havaittuja toimintamalleja ja paketoida ne selkeiksi kokonaisuuksiksi, joita voidaan levittää niin verkoston sisällä kuin laajemmin lukioyhteisössä. Tämä tukee hankkeen pitkäjänteisyyttä ja varmistaa, että kehitetyt ratkaisut eivät jää yksittäisten toimijoiden varaan.

Verkoston yhteiset ja lukiokohtaiset kehittämiskohteet

Yhteisinä kehittämisteemoina ovat nousseet esiin erityisesti:

– Abitti 2 -järjestelmään siirtyminen: Uuden järjestelmän ensimmäiset testit on tehty, ja parhaillaan suunnitellaan lukioille tiedotusta ja täsmäkoulutuksia käyttöönoton tueksi.

– Tekoälyn hyödyntäminen opiskelussa: Verkostossa valmistellaan tutkimuspohjaista kyselyä, jonka avulla selvitetään, miten lukiolaiset tällä hetkellä käyttävät tekoälyä opiskelussaan ja millaisia tukitoimia he mahdollisesti tarvitsevat. Kysely toteutetaan yhteistyössä useiden kuntatoimijoiden kanssa.

Yhteisten kehittämisteemojen lisäksi jokaisessa lukiossa toteutetaan myös omia kokeiluja, joiden avulla testataan uusia pedagogisia ja teknologisia ratkaisuja. Näistä saatuja oppeja ja toimivia käytänteitä jaetaan verkoston sisällä, jotta myös muut voivat hyödyntää niitä omassa toiminnassaan. Esimerkiksi:

– Joissakin lukioissa testataan tekoälyn soveltuvuutta matemaattisten tehtävien ratkaisemiseen ja pohditaan sen rajoitteita.

– Toiset keskittyvät hybridipedagogiikan kehittämiseen ja digitaalisen osaamisen vahvistamiseen opettajien ja opiskelijoiden keskuudessa.

– Lisäksi eri kouluissa tutkitaan VR-teknologian hyödyntämistä oppimisympäristöissä ja kehitetään oppimisanalytiikan käyttöä opetuksessa.
.

Seuraavat askeleet

Kevään aikana hankkeessa keskitytään aiempien kehitystyön tulosten jäsentämiseen, uusien kokeilujen toteuttamiseen sekä koulutusmateriaalien koostamiseen. Verkoston keskeinen kohtaaminen on keväällä järjestettävä FC Lab lukio -hankepäivä, jossa syvennytään erityisesti Abitti 2 -järjestelmän käyttöönottoon ja tekoälyn opetuskäytön kehittämiseen.