Sphero Indit
– mukavaa ohjelmointia pienemmille oppilaille
Olemme päässeet koekäyttämään Sphero Indi -robotteja muutamissa Suomen FCLabeissa. Sphero Indit ovat yli 4-vuotiaille tarkoitettuja helposti lähestyttäviä liikkuvia robotteja, jotka kannustavat mielikuvitukselliseen ja ongelmanratkaisuun perustuvaan oppimiseen. Tampereen Norssilla tutustuminen alkoi ekaluokkalaisten kanssa tammikuussa 2022.
Indissä on sisäänrakennettu värisensori, jonka avulla robottia voidaan soveltaa leikinomaiseen loogisten ongelmien ratkaisemiseen. Helpoimmillaan Indejä voidaan ohjata värikorteilla ilman päätelaitetta. Laajemmat haasteet voidaan jakaa osaongelmiin, ja niihin on mukava löytää ratkaisuja ja saada Indi liikkumaan halutulla tavalla. Kun aletaan hahmottaa käytettävät vaiheet ja peräkkäisten sääntöjen joukko, ollaan jo hyvässä vauhdissa ohjelmallisen ajattelun perusteissa.
1B-luokan opettaja Susanna Tampereen Norssilta kertoo ensi kokemuksista Sphero Indien kanssa:
– Oppilaat saivat Indit koeajoon, ja hauskaa meillä olikin. Olemme ehtineet tutustua Indeihin vasta muutaman kerran, mutta nämä kerrat ovat olleet innostavia.
– Ensimmäisellä kerralla käytimme iPadin sovellusta. Jokaiselle oppilaalla oli käytössään oma Ipad ja 2-4 oppilaan ryhmällä yksi Indi. Oppilaista oli mielenkiintoista yhdistää Indi omaan Ipadiin. Tämän jälkeen he saivat tutustua Indeihin rakentamalla väripaloista ratoja ja kauko-ohjaamalla robottia omalla Ipadilla. Indit mm. kiertävät väripaloja tai ajavat niiden läpi.
– Kauko-ohjaustapoja oli useampia ja oppilaiden tuli kokeilla niitä kaikkia. Auton värin vaihtuminen eri välipalojen mukaan herätti Ihmetystä.
Seuraavalla kerralla oppilaat saivat kartan väripaloista, mutta kartasta puuttuivat värien selitykset. Tämän lisäksi he saivat tehtävämonisteita, joiden mukaan heidän tuli rakentaa väripaloista ratoja.
– Erilaisia ratoja kokeilemalla ryhmän tuli selvittää välipalojen komennot ja kirjata ne karttaan. Tehtävien edetessä joukossa oli ratoja, joista puuttui palanen. Oppilaiden tuli ratkaista puuttuva palanen, käyttäen hyödyksi saamiaan kartan ratkaisuja. Ratkaisu kirjattiin aina monisteeseen.
– Tämän pidemmälle emme ole vielä ehtineet. Seuraava vaihe on, että oppilaat laativat toisilleen ratoja suoritettavaksi.
Susanna kertoo oppimisesta ja tavoitteiden toteutumisesta:
– Ensimmäisen luokan oppilaat ovat oppineet Indien kanssa mm. ryhmätyöskentelytaitoja, ongelmanratkaisua ja kirjaamista ylös. Kaikki tärkeitä taitoja ja harjoittelu on tapahtunut innostavalla tavalla.
Indien käyttö ekaluokkalaisten kanssa sujui kokonaisuudessaan hyvin. Oppilaat lähtivät hyvin rohkeasti kokeilemaan molemmilla kerroilla. He selvittivät värien toiminnot, ja ratojen rakentaminen mallin mukaan sujui melko hyvin. Pitkissä radoissa ruudukko auttaisi radan suhteiden pysymisessä. Nyt pidemmät radat saattoivat rakentua hieman vinksalleen ja Indien toiminnot menivät sitä myötä hieman ohi.
Tampereen yliopiston normaalikoululla otettiin Indit käyttöön tammikuussa 2022, ja niiden todettiin sopivan hyvin esi- ja alkuopetuksen käyttöön. Seuraavaksi testivuorossa ovat kolmasluokkalaiset sekä koodauskerhon oppilaat.
Sphero Indi -robotit ovat olleet käytössä useissa Suomen FClabeissa testausten ja yritysyhteistyön merkeissä.
FCLabin toimijat eri yksiköistä kääntävät yhteistyössä Sphero Indi -käyttöohjekirjan suomen ja ruotsin kielelle.





