Samarbete visar på möjligheterna med VR i gymnasiet
Vasa övningsskolas gymnasium arbetar inom ramen för FCLab bland annat med att utvärdera möjligheterna med VR i undervisningen. Vi arbetar med två olika mål, dels att utveckla de tekniska förutsättningarna för smidig användning av VR-glasögon i skolvardagen, dels att testa och utvärdera olika applikationer.
Det tekniska ibruktagandet av VR-utrustning i en skolmiljö har många utmaningar. Vi har i våra tester utgått från Meta Quest 3 headset, och vi har testat och dokumenterat de utmaningar och lösningar som finns kring att integrera dem i skolans nätverksmiljö samt att hitta ett lämpligt MDM-system (Multi Device Management) som gör det enkelt att hantera innehållet på många headset samtidigt. Genom ett gott samarbete med universitetets (i vårt fall Åbo Akademi) ICT-service har vi kunnat skapa de datanätverk som behövs samt tagit i bruk Manage XR (https://www.managexr.com/) för att hantera våra Quest 3-enheter. Systemet har fortfarande en del begränsningar, men det utvecklas snabbt och fungerar nu stabilt för att hantera de appar och användarupplevelser vi fokuserar på och gör det möjligt att enkelt streama bilden från headseten till en extern skärm.
Då vi började undersöka olika tillämpningar av VR i gymnasieundervisningen hade vi fokus på kombinationen av naturvetenskap och bildkonst, som en förlängning av STEAM-tänkandet vi också fokuserar på inom olika projekt i skolan. Men efter hand har gymnasiets specialundervisning blivit ett allt viktigare område för oss. Vid Åbo Akademis ekonomiska utbildningar använder man till viss del redan programmet Virtual Speech (https://virtualspeech.com/) för att träna soft skills inom tredje stadiets utbildning. Genom att samarbeta med denna forskningsgrupp har vi börjat göra tester kring att använda Virtual Speech som ett verktyg för osäkra studerande att framför allt träna sina presentationsfärdigheter och bli mer självsäkra att tala inför en grupp. Vi ser också fram emot att testa det här verktyget på lärarstuderande under våren.
Ett tredje samarbete som varit intressant för oss är med Yrkeshögskolan Novia i Vasa. Inom ramen för utbytesprogrammet European Project Semester (https://europeanprojectsemester.eu/) arbetade en grupp internationella ingenjörsstuderande med att ta fram ett material om energiteknikens historia för skolelever i VR-miljö. Vi fick vara med och testa deras produkt i olike skeden av utvecklingen, och slutresultatet är ett bra exempel på vad man kan göra med ganska enkla medel i ThingLink-miljön (https://www.thinglink.com/).
Vi ser att VR-teknologin mognar snabbt just nu och under 2025 kommer den med stor sannolikhet att ta verklig fart i skolvärlden. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet inom olika nätverk för att testa och anpassa VR-tillämpningar för den finländska skolan!
Markus Norrby
Projektledare, Vasa övningsskolas gymnasium