Ulkona oppimisesta hyvää oloa koulupäivään
Lapin yliopiston harjoittelukoululla luodaan, kokeillaan ja kehitetään oppimisen vyöhykkeisyyden huomioivaa oppimisympäristöä koulun pihalle ja lähiympäristöön digipedagogiikkaa hyödyntäen. Syksystä 2022 alkaen olemme keränneet kokemusta tavoitteellisesta oppimisesta ulkona 2.- ja 6. luokkalaisten kummitoiminnassa. Koulun piha ja lähiympäristö ovat toimineet ensisijaisena oppimisympäristönä. Muiden ulko-oppimisympäristöjen rajat määräytyvät syksyllä ja keväällä pyöräilykunnon mukaan, talvella kävely- ja hiihtokunto sanelevat matkan.
Video ulkona oppimisesta (Youtube):
Ympäristökasvatuksen perusajatuksena on, että ympäristö voi olla millainen tahansa. Tärkeintä on ympäristön tutkiminen, havaintojen tekeminen ja ylipäätään ulos lähteminen. Ulkona oppiminen on osa ympäristökasvatusta. (Tani, 2023.) Opimme luonnossa, luonnosta ja yhdessä luonnon kanssa. Myös kaupunkimainen ympäristö voi olla yksi ympäristökasvatuksen ympäristö (Tani, 2023). Meille tärkeää on se, mitä ja miten ympäristössä tehdään, toimitaan ja ollaan vuorovaikutuksessa.
Ulkona oppiminen tarkoittaa meille käytännössä sitä, että opetus siirretään säännöllisesti ulos. Olemme olleet yhdessä ulkona viikoittain olosuhteista ja muuttuvista tekijöistä riippumatta. Tärkeimpänä tavoitteena toiminnassa on ollut luonto- ja ympäristösuhteen rakentuminen tekemisen kautta. Ulkona oppimisessa on mahdollista eheyttää opetusta ja tarkastella todellisen maailman teemoja kokonaisuuksina. Siellä ilmiöt ovat aidosti olemassa. Ulkona oppiminen ja digipedagogiikka mahdollistavat monipuoliset työtavat, jotka tuovat oppimiseen iloa ja onnistumisen kokemuksia, sekä tukevat eri ikäkausille ominaista luovaa toimintaa. Erilaisten digivälineiden käyttö tukee ympäristön havainnointia ja dokumentointia, oppimaan oppimisen taitoja sekä ryhmään kuulumisen tunnetta samalla oppimisen esteitä vähentäen.
…
Lue koko artikkeli
Ulkona oppimisesta hyvää oloa koulupäivään
Tiia Ansas & Sanna Illikainen, Lapin yliopiston harjoittelukoulu
Avaa julkaisu
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen
harjoittelukouluissa IV
Tilat ja tekniikka
pedagogiikan kehittämisen tukena
Toim. Tuomo Tammi & Mikko Horila
…