Sphero Indi -pilotointi Vasa övningsskolassa
Indi-robotti on suunniteltu alakoulun nuorempien oppilaiden välineeksi, jonka avulla tutustutaan ohjelmoinnillisen ajattelun ja tietotekniikan perusteisiin, sekä toteutetaan STEAM-projekteja. Indi tarjoaa helppokäyttöisen ratkaisun sisäänrakennetulla värisensorilla. Oppilaat voivat myös harjaantua ohjelmointitaidoissaan useilla eri tehtävävaihtoehdoilla, jotka ovat tarjolla ilmaisessa Sphero Edu Jr -sovelluksessa.
Saimme käyttöömme Sphero indi-robotit Vaasan eNorssi-seminaarin yhteydessä marraskuussa 2021. Heti seuraavalla viikolla avasin paketin ja tutustuin robotteihin. Sovimme yhden vuosiluokka ykkösen lehtorin kanssa, että käytetään hänen luokkansa pilottiryhmänä. Marraskuun lopulla 18 innokasta oppijaa oli minua vastassa luokassaan, kun tulin sinne indi-kassin kanssa. Heidät oli jaettu kolmen oppijan ryhmiin.
Kerroin heille indistä ja värikorteista sekä kuinka se liikkuu. Oppijat tutustuivat robotteihin ja värikortteihin omissa ryhmissä. Ohjeistuksena oli, että oppijat keskustelevat ryhmissä, miten he haluavat indin liikkuvan. Oli kiinnostava seurata sivusta, kuinka he juttelivat, että minkälaisen radan he rakentavat ja mitkä värit siihen tarvitaan. Oppijat oppivat nopeasti, että mitkä värilaatat radan rakentamiseen tarvitaan. 45 minuutissa ehdimme tutustua indiin ja kuinka ne liikkuvat värilaattojen avulla.
Pidin indin jatko-osan oli tammikuussa 2022. Lyhyehkön kertauksen jälkeen oppijat, joita oli tällä kertaa vain kahdeksan covid-karanteenin takia, saivat ohjausta, kuinka suunnistetaan karttaa lukemalla paikasta A paikkaan B ja siitä eteenpäin. Kartta, joka meillä oli, osoittautui turhan vaikeaksi, joten paljon aikaa meni selittämiseen, että kuinka edetään. Kun oppijat oppivat suunnat, ryhmän ohjelmointi ja suunnistus värilaattojen avulla onnistui hyvin. Kolmannessa tilaisuudessa olivat melkein kaikki oppijat paikalla. He olivat taas kolmen oppijan ryhmissä. Heidät jaettiin niin että jokaisessa ryhmässä oli vähintään yksi oppija, joka oli ollut mukana toisella kerralla.
Tällä kerralla oli kartta, jota oli helpompi lukea. Tähän tarvittiin vain värilaattoja, joiden avulla indi lähti käyntiin (vihreä), vähensi vauhtia (keltainen), pysähtyi (punainen), kääntyi 90° vasemmalle (vaaleanpunainen) ja kääntyi 90° oikealle (sininen). Kaikilla oli sama lähtöpaikka ja kolme eri maalia, joista he valitsivat yhden.
Tehtävässä ryhmät suunnittelivat musta-valkokartalle reitin ja värittivät värikynillä siihen minkä värisiä laattoja käytetään. Kun reitti oli suunniteltu, he antoivat käskyjä toisilleen suullisesti ja sillä lailla kokeilivat reitin toimivuutta. Kun heillä oli laattojen värit selvillä, he kertoivat minulle värilaattojen määrän. Annoin niitä tarvittava määrä ja oppijat alkoivat rakentaa rataa.
Joidenkin ryhmien värilaatat loppuivat kesken pitkän ohjelmoinnin takia, mutta keksimme että viimeisen laatan kohdalla voidaan laittaa punainen laattaa, pitää tauko ja jatkaa koodausta käyttämällä alkupään laattoja. Kaikki ryhmät koodasivat itsensä maalin. Jotkut suoraan ja toiset pienen korjauksen jälkeen.
Oppitunnin jälkeen kysyin kommentteja. Yleisesti ottaen oppijat olivat kiinnostuneita indien ohjelmoinnista ja pitivät siitä. Heidän mielestään oli helppoa käyttää värilaattoja, kun he olivat oppineet värilaatan suunta. Joiden mielestä oli vaikeaa lukea karttaa ja siitä päättää mitä laattaa tarvitaan, toiset taas pitivät sitä helppona. Yleisin kommentti oli, että oli kivaa kun indi pyörähteli, kun se osui lilan laatan päälle.
En ole vielä kokeillut Sphero Edu Jr -sovellusta. Sitä voisi kokeilla vl 2 oppijien kanssa. Tulen jatkamaan ohjelmointia indillä muiden vl 1-2 kanssa, sekä pidän luokanopettajille jatkokoulutusta.
Lasse Broman
![]()
Sphero Indi-videolinkki:
https://youtu.be/cosxCHlG9ag
![]()
Pilotering av roboten Sphero indi vid Vasa övningsskola
Sphero indi-roboten är planerad som ett hjälpmedel för yngre elever inom grundutbildningen för att lära sig grunderna i programmeringstänkande och informationsteknologi och att genomföra STEAM-projekt.
indi erbjuder en lättanvänd lösning med en inbyggd färgsensor. Elever kan också träna sina programmeringsfärdigheter med en mängd olika uppgifter som är tillgängliga i den kostnadsfria Sphero Edu Jr-appen.
Vi fick våra Sphero indi robotar i samband med eNorssi-seminariet (övningsskolornas gemensamma nätverk) i Vasa november 2021. Genast följande vecka öppnade jag paketet och bekantade mig med robotarna. Vi kom överens med en lektor i en årskurs etta att använda den klassen som en pilotgrupp för att testa robotarna.
I slutet av november mötte jag 18 entusiastiska elever i sin klass då jag kom dit med indi robotarna. Jag berättade för dem om indi och färgkorten och hur den rör på sig. Eleverna delades in i grupper om tre och de bekantade sig med robotarna och färgkorten i sina grupper. Eleverna diskuterade i grupperna hur de ville att roboten skulle gå. Det var intressant att iaktta hur de diskuterade om banan som skulle byggas och vilka färger som behövdes för den. Eleverna lärde sig snabbt vilka färgplattor som behövdes för banan. På 45 minuter lärde sig eleverna grunderna i programmeringen av roboten indi och hur den förflyttar sig med hjälp av färgbrickorna.
Lasse Broman
![]()
Sphero Indi-video:
https://youtu.be/cosxCHlG9ag
![]()
Sphero Indi -robotit ovat olleet käytössä useissa Suomen FClabeissa testausten ja yritysyhteistyön merkeissä.
FCLabin toimijat eri yksiköistä kääntävät yhteistyössä Sphero Indi -käyttöohjekirjan suomen ja ruotsin kielelle.





