DAY 4 – Simsalabim ja kaikki oppilaat etäopetukseen
FCLab Oulu
Linnanmaan alakoulun 5-6-luokat ovat jo kolmessa päivässä luoneet hyvät rutiinit etäopetuksen toteuttamiseen.
Opettajat ja oppilaat ovat ahkeroineet ja tehneet digiloikkia aiemmin, mutta tällainen täyspainoinen ns. 100%:nen digiopetus on aivan uusi kokemus.
Käytössä on oppilaille ja opettajille tutut työvälineet – ja ympäristöt. Googlen työvälineet ovat toiminnan ytimessä. Videoyhteys Meetillä, jako Driven ja Classroomin kautta, yhteisölliset dokumentit tehdään docs/slides-sovelluksilla jne.
Koulumme muut luokat ovat myös vahvasti digiympäristöissä. DIgivastaava lehtori Janne Pellikainen toteaa:
– Hyvin on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle etäopetus. Meillä nelosluokilla myös toimii oikein hyvin sähköiset menetelmät ja ollaan siirrytty kokonaan classroomin pariin. Ohjeet laitetaan edelleen vielä Driveen, mutta melkein kaikkien luokkaa opettavien opettajien ohjeistukset tulevat classroomiin. Sinne myös oppilaat palauttelevat jouhevasti tehtäviään. Meet toimii yhteydenpitoon tosi hyvin. Huomaa, että oppilaat tarvitsevat opettajakontaktia ja odottavat yhteisiä tapaamisia. Ollaan niitä pidetty tasaisesti.
Pentti Mankinen listasi muutamia kipukohtia toisena etäopetuspäivänä:
– Opettajien etäopetuslaitteet –> kannettava tietokone (ml. integroitu mikrofoni ja kamera) on ehdoton edellytys etäopetukselle. Pelkkä tabletti ja puhelin on riittämätön. Osalla opettajista ei ole käytettävissään ajanmukaista laitetta, mikä vaatii nopeaa reagointia.
– Oppilaiden puhelinliittymien rajoitukset –> tuleeko saldoraja vastaan mobiilidatan osalta? Riittääkö prepaid koko etäopetuksen ajalle? Joutuuko huoltajat maksamaan perusopetuksen toteutumisen etänä?
LIsää koulumme digiahkeroinnista myöhemmin. Miten alkuopetuksen digiopetus on toteutettu? Entä liikunta? Käsityö?
Mielenkiinnolla odotamme opetusharjoittelun toteutusta etäympäristöissä. Se haaste on meillä kaikilla opettajankouluttajilla koko Suomessa vielä edessämme.
Pentti Mankinen
Kuvassa (laatinut Vuokko Kangas) 5ab-luokkien digiympäristö, jossa korostuu yhteisöllinen työskentely ja oppiminen.
Pentti Mankinen