Brick ’R’ teknologia-valinnaisaineessa Tampereella

Kuvausta Brick ’R’ rakennussarjan kokeilusta 8. luokalla

Maker-kulttuurin hengessä lähdimme hyvin ytimekkään perusteisiin tutustumisen jälkeen ratkaisemaan pienin askelin vaikeutuvia ongelmia rakentelun avulla. Käytännössä siis katsoimme yhdessä miten palikat kiinnitetään toisiinsa ja sen jälkeen oppilaat työskentelivät pienryhmissä ohjeiden avulla omaan tahtiin. Käytin haasteiden ideointiin avuksi Brick ’R’ sivustolta löytyvää materiaalia sekä Basic-setin mukana tullutta ohjekirjaa. Alla kuva kahdesta haasteesta ja oppilaiden niihin tekemistä ratkaisuista. Ohjeet olivat oppilailla kurssin OneNotessa ja he liittivät sinne kuvat rakennelmistaan.

Oppilaat innostuivat helposti lähestyttävästä palikoilla rakentelusta ja erilaisten toiminnallisuuksien ideoimisesta ja kokeilemisesta, mutta käytännön ongelmaksi muodostui käytössä olleiden settien erilaiset sisällöt. Nämä erikoisemmat setit tuntuvat tosiaan olevan lisäosia siinä mielessä, että niistä ei löydy Basic-setin sisältöä, eikä näin pysty kokoamaan useampaa samat palikat sisältävää ”aloituspakettia”. Jonkinlaista työpistetyöskentelyä näillä voisi toteuttaa, jolloin setit vuorottelisivat ryhmien kesken ja yksi tekisi Arduinon kanssa, toinen Logiikka-setin, kolmas IoT:n jne. Ainakin itseltäni tämä vaatisi aika paljon perehtymistä ja suunnittelua, jotta saisi ryhmille toimivat ohjeet luotua ja homman toimimaan. Muutenkin nämä tuntuvat mahdollistavan syventymisen moneen suuntaan.

Yläkoulun opetuksessa näkisin näiden sopivan parhaiten 9. luokan fysiikkaan, jolloin käsittelyssä on sähköoppi. Tuon kurssin puitteissa Basic-setin sisältö olisi täysin riittävä. Yhtenä pedagogisena haasteena tässä on yläkoulun sähköopissa korostettu suljetun virtapiirin käsite, jota ei ole kovin kätevä toteuttaa näillä palikoilla. Siten tämä voisi olla vielä sopivampi lukion sähköoppiin, jossa potentiaaliero on enemmän käsittelyssä ja näin rakentelusta helpompaa tekevät ”maadoitukset” sopivat paremmin kuvaan. Myös Solar-setti sopisi hyvin demovälineeksi yläkoulun fysiikkaan.

Joonas Muotka

www.brickrknowledge.de